• Hail Guest!
    We're looking for Community Content Contribuitors to Stratics. If you would like to write articles, fan fiction, do guild or shard event recaps, it's simple. Find out how in this thread: Community Contributions
  • Greetings Guest, Having Login Issues? Check this thread!
  • Hail Guest!,
    Please take a moment to read this post reminding you all of the importance of Account Security.
  • Hail Guest!
    Please read the new announcement concerning the upcoming addition to Stratics. You can find the announcement Here!

EM Site Feed EM Event - 윳놀이 한마당

UO News

RSS Feed
RSS Feed
Stratics Veteran
Stratics Legend



새해엔 역시 민속전통놀이인 윷놀이죠! 브리타니아에서 윷놀이를 즐겨봅시다! 본 이벤트는 보상이 없는 이벤트입니다.




이벤트 일정





일정: 2018년 1월 27일 오후 8시

장소: 브리튼 EM 홀




이벤트 숙지사항





게임 내에 윷놀이와 윷말이 없는 관계로 주사위와 체스말을 이용하게 됩니다. 대부분의 규칙은 윷놀이를 그대로 따르되, 게임의 재미와 시간 등을 고려하여 다음의 몇 가지 규칙이 조정되며, 이는 다음과 같습니다:



주사위 규칙



  • 주사위를 굴리게 되면 두 개의 숫자가 뜨게 됩니다. 그러나 범위의 수를 윷놀이와 맞추기 위해서 주사위 두 개의 숫자를 한 개로 줄이고, 앞의 숫자를 적용합니다. 예컨대 주사위를 굴렸을 때 4+5가 나오게 되면, 앞의 숫자인 4를 적용하게 됩니다.
  • 각 숫자는 다음과 대응됩니다.
    • 도: 숫자 1
    • 개: 숫자 2
    • 걸: 숫자 3
    • 윷: 숫자 4
    • 모: 숫자 5
    • 뒷도: 숫자 6
  • 다음의 경우엔 주사위를 한 번 더 굴릴 수 있습니다.
    • 모 (숫자 5)가 나올 경우
    • 뒷말이 앞말을 잡아 출발선으로 되돌리는 경우
    • 뒷말이 앞말을 잡고 다시 굴렸을 때 모가 나올 경우엔 한 번 더 굴릴 수 있습니다.
    • 주사위를 굴릴 수 있는 최대 한도는 3번으로 제한됩니다. (예: 뒷말이 앞말을 잡고 모가 나오고 다시 모가 나오더라도 3번을 굴린 상태이므로 다시 굴릴 순 없습니다)



잡기와 업기



  • 뒤에서 가는 말일 경우, 먼저 가는 상대방의 말과 같은 칸에 위치하게 되면 잡는 것으로 간주됩니다. 이 경우엔 주사위를 한 번 더 굴릴 수 있는 기회를 얻게 되고 상대방의 말은 출발칸으로 되돌아가게 됩니다.
  • 먼저 가는 말이 뒷도가 나와 뒷칸에 있는 상대방의 말과 같은 칸에 위치하게 되면 잡는 것으로 간주됩니다. 이 경우엔 주사위를 한 번 더 굴릴 수 있는 기회를 얻게 되고 상대방의 말은 출발칸으로 되돌아가게 됩니다.
  • 말은 총 4개로 각기 게임판에 위치시킬 수 있습니다. 만약 동일칸에 여러 개의 말이 위치할 경우 '업기'를 할 수 있습니다. 업기를 하게 되면 여러 개의 말을 한 번에 이동시킬 수 있으나, 상대방의 말에 잡히게 되면 모두 출발선으로 되돌아가고 상대방은 주사위를 한 번 더 굴릴 수 있는 기회를 얻게 됩니다.



말길



  • 게임말은 총 4개로 게임의 목적은 게임말을 출발선에서 시작해 다시 출발선으로 돌아오는 걸 목적으로 합니다.
  • 게임말이 갈 수 있는 길은 본디 게임판의 외각이나, 각 모서리와 중앙 칸에 위치할 경우 지름길로 갈 수 있습니다.
  • 게임말이 게임판에 위치하지 않은 상황에서 뒷도가 나오더라도 골인한 것으로 간주하지 않습니다.
  • 게임말이 도가 나온 상태에서 뒷도가 나오더라도 골인한 것으로 간주하지 않으며, 여전히 한 바퀴를 돌아야 합니다.
  • 게임말이 이동하는 경로의 가짓수는 다음과 같습니다.




함정



  • 게임 내에서 독자적인 규칙으로 게임의 재미를 위해 말길 각 줄에서 한 칸은 함정이 있으며, 함정에 걸릴 경우 주사위 굴리는 걸 한 번 쉬게 됩니다. 이러한 함정 칸은 별도의 색상과 이름으로 표기됩니다.




이벤트 주의사항





이벤트를 방해하거나, 소란을 피우거나, 스팸을 하거나, 타인 또는 EM을 괴롭히거나 모욕하는 등의 행동은 결과적으로 여러분의 계정에 치명적인 기록을 남기게 합니다. 이벤트에서 EM이 말을 할 때에는 주의를 기울여주세요. EM은 여러분이 하는 말에 귀를 기울이려고 노력합니다. 그러나 일부 부분에선 EM이 도와줄 수 없다는 내용도 있음을 양해해주시기 바랍니다. 만약 이러한 행동이 지속될 경우, EM은 문제가 해결되기 전까지 이벤트를 중단시킬 수 밖에 없습니다.




이벤트 채팅 채널 안내





이벤트 중에는 Arirang EM Event 채팅 채널이 사용됩니다. 이곳으로 접속하시어 이벤트 진행동안 EM과 의사소통을 원할히 할 수 있도록 참고하시기 바랍니다. EM은 이벤트 채널에 접속하지 않아 갖게 되는 불이익에 대해서 책임을 지지 않습니다. (#없음!)



감사합니다.




Event Schedule





Date/Time: January 27th 2018 08:00PM KST (07:00AM EST)

Meeting Place: Britain EM Hall




Event Details





This event is non-reward event. Yut is Korea traditional game. However, due to there is no tool for this game, we will use dice and chessman. Most of rules are same, but there are few things different for fun and playtime:



Dice Rules

  • When you use dice, it will show two numbers. Yut only uses 6 numbers, however, so we will use only first number. For example, if you have 4+5 when you roll the dice, we will use first number 4 only.
  • Each numbers are the how many steps can chessman go forward.
    • 1: 1 step
    • 2: 2 steps
    • 3: 3 steps
    • 4: 4 steps
    • 5: 5 steps
    • 6: Back to 1 step (-1)
  • You can roll the dice once again if you are:
    • If you have number 5
    • If second mover's chessman catches first mover's chessman, second mover will get another chance to roll the dice, and second mover's chessman will back to the start point.
    • If second mover's chessman catches first mover's chessman, second mover will get another chance to roll the dice, and second mover's chessman will back to the start point. AND if second mover have number 5, will get another chance to roll the dice.
    • Maximum number of roll the dice will be limited to 3.



Catching and Piggyback

  • If second mover's chessman catches first mover's chessman, first mover's chessman must go back to the start point, and start all over again.
  • If first mover's chessmen have number 6, and back to 1 step where the second mover's chessman located, second mover's chessman must go back to the start point. In this case, first mover will get another chance to roll the dice.
  • Player have 4 chessman. Player must make one rotate each chessman. But each chessman are individuals, which means you can move forward 2 chessman on game board separately. For example, if you have number 2 and move one chessman, and next turn you have number 1, you can choose move chessman to move forward 1 step, or choose to move another chessman from start point.
  • Piggyback rule means if two separate chessman locate in same position, they can be together. For example, if you have number 2 and move one chessman 2 steps. And next turn you have same number 2 and you decide to move another chessman to same location where the first one is. Then you can decide "piggyback" them. If you piggyback them, they will go together whatever the number you roll the dice. But it is risky if second mover catches them, they must all go back to the start point.



Game Board

  • Player have 4 chessmen. Objective of this game is to make one rotate each chessmen from the start point.
  • Chessmen will go around the square game board. However, there are 5 points that they can go short-cut. (Each corners and center)
  • If there's no chessman in the game board and player have number 6, which is back to 1 step, it means nothing because there is no chessman to move.
  • If player have number 1, and chessman moves 1 step, and next time player have 6, which is back to 1 step, it does not count they rotated. It just mean they are in start point.
  • There are numbers of ways that chessmen can move:





Trap

  • Original Yut does not have any trap, but this game will have special trap for fun. In each line, 1 step will be trap and player must give up their turn. It is only 1 turn, and player can roll the dice next turn. These traps will be hued and named so that player can recognize them.




Reference



If you cannot understand these rules, or to understand more detail of the rules of Yut, please read the following reference.



English: https://en.wikipedia.org/wiki/Yut

Japanese: https://ja.wikipedia.org/wiki/ユンノリ




Warning





If anyone disrupt the event, spamming, insulting, and harassing others or EM, event will be stopped until the situation is handled. Please be advice that any inappropriate behavior will noted to your account, and some of them can be fatal. EM will trying to hear your suggestion, complain, question, and feedback willingly. Even though EM willing to hear and deal with the issue, please note that there are some things that EM cannot deal with.




Event Chat Channel





During the event, we'll use "Arirang EM Event" chat channel. To communicate with EM, it is highly recommended to join the channel. EM will not take any responsibility for any penalties of information because of this.

Continue reading...
 
Top